lördag 13 mars 2010

Vilka politiker vill medborgarna ha?

Nu var det ett tag sedan tiden medgav att jag satte mig ner och skrev. Det har varit sena kvällar med jobb och jag har varit bortrest och på så sätt har dagarna rusat iväg.

Nu är det nomineringstider i samtliga partier. Över hela landet. Och man kan fråga sig vilken typ av företrädare partierna resp väljarna vill ha.

Att moderaterna haft provval i Stockholm som vållat rabalder, torde inte ha gått någon förbi. Jag är glad att vi här på Gotland valde bort provvalet vid förra årets förbundsstämma. Det är svårt att se att de som nyttjar den möjligheten skulle vara ett representativt urval för hela väljarkåren.

Provval eller inte, så är det i alla fall någon form av nomineringskommitté/valberedning som i varje parti lägger fram ett förslag som sedan stöts och blöts på ett medlemsstämma. Och vilka är det då som vinner partiernas gehör? De som är snälla och beskedliga och i allt går i partiets ledband? De som är djärva och drivande? Tycker medborgarna på valdagen detsamma som partiföreträdarna?

Jag vill ta ett exempel från ett annat parti i en annan del av landet:Sven-Erik Bucht, socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Haparanda. Han har nu beslutat att kandidera till riksdagen. Det torde finnas få kommunpolitiker som varit så framgångsrika som Sven-Erik. Den utveckling han har skapat i Haparanda är outstanding: IKEA. ytterligare shoppingcentra, samverkan med Tornio betr brandkår, skola, bandylag m.m., profilering av HaparandaTornio som en destination med gemensam logga. Naturligtvis hade inte det här lyckats om han hört till den beskedliga och försiktiga typen. Sven-Erik har varit en entreprenör av sällan skådat slag inom politiken, ofta vågat gå på tvärs mot etablissemanget, vågat vara obekväm, fått ta mycket skit - men han har presterat något, skapat utveckling, satt Haparanda på kartan. När han då vill kandidera för Norrbotten till riksdagen, så borde partiet i mina ögon, göra vågen. Men icke! Sven-Erik står inte på valbar plats på riksdagslistan, utan får förlita sig till personvalet. För mig helt okända namn står före honom. Trots att jag "slarvläser" såväl Haparandabladet som NSD på nätet så har jag aldrig uppmärksammat en del av dem Det ska bli intressant att följa slutresultatet efter valdagen.

Allra intressantast blir det så klart att se vad gotlänningarna vill. Jag kandiderar såväl till riksdagen som kommunen och är för första gången beredd att ta på mig ett heltidsuppdrag inom politiken och släppa allt annat - om gotlänningarna vill det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar