måndag 15 mars 2010

Det goda samhället

Visst är det något vi alla egentligen eftersträvar - det goda samhället där alla mår bra och kan känna sig trygga, älskade och sedda för den person var och en är. Olika men tillsammans en helhet.

Är det dit vi är på väg? Knappast! Vi lever i ett offentligt vardagsrum. Vi som bloggar bidrar i allra högsta grad till det - men vi uppträder under eget namn och får stå för våra synpunkter och värderingar. De kommentarer på nätet som är möjliga att göra under signatur står för något helt annat. Trampar man över det som den webbansvarige anser utgöra en etisk gräns, stängs signaturen av. Men samma person kan direkt komma tillbaka under ny signatur. Och bli utkastad igen och igen och igen.

Det som gör mig mest ont är det som kallas "guilt by association" dvs bekanta som helt plötsligt inte vet hur de ska förhålla sig när drevet går. Jag har stött på det många gånger nu i helgen. Personer som tittar bort när vi möts, inte vet hur de ska förhålla sig, som om jag vore pestsmittad.

Lennart Koskinen och jag framställs nu som giriga, ohederliga m.m.m. Och de får hjälp av GA's spalt med publicering av inlägg. En av de deviser jag själv levt och lever efter är att aldrig säga mer OM någon än jag är beredd att säga direkt TILL vederbörande. En person som jag var mycket negativ till och som i sin tur verkligen tyckte illa om mig för min uppriktighet, sa ett antal år efter han lämnat sin tjänst: "Du var den enda som var ärlig mot mig. Allt det andra sa att Du hade sagt om mig, hade Du redan sagt direkt till mig. Dom andra smajlade mot mig och pratade skit bakom min rygg" Det bär jag med mig än idag, trots att 15 år gått.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det drev som pågår är förskräckligt, speciellt de anonyma som inte törs stå för sina åsikter. Samhället i sin sämsta form.

    Samtidigt finns det substans för den kritik som har givits vad det gäller konsultuppdragen. Demokratin är väldigt skör, och måste vårdas försiktigt. Här har du gjort övertramp som inte är ok. Det må vara formellt ok, men jag tycker inte att det är i linje med en väl fungerande demokrati att en ordförande för en nämnd indirekt ger uppdrag till sig själv. Ta till dig den kritik som är releveant och reflektera över den.

    Till sist vill jag säga att jag beundrar den tydlighet och rättframhet du alltid har visat. Det är få politiker som vågar vara så tydliga.

    SvaraRadera