fredag 15 januari 2010

På Gotland igen

Hemma igen efter en på många sätt jobbig vecka på Mallorca. Dessutom har jag för första gången upplevt snö i Palma! Jag är oerhört tacksam mot alla som hört av sig. Äkta vänner naturligtvis men jag har också haft glädjen att få sms och mejl från folk som jag knappast känner. Starkt att höra av sig! Och glädjande många har satt GOTLANDS bästa i fokus.

Finns det utrymme på Gotland för folk som vill driva frågor framåt? Eller är det de motsträviga som ska sätta agendan? Även om de kanske inte är så förtvivlat många, så dränerar dom kreativa och drivande personer på energi. Då är det bättre att satsa någon annanstans där klimatet är mera positivt.

Jag är som jag sagt till media fullt medveten om att jag som offentlig person ska tåla mer än den som inte tillbringar sitt liv i offentligheten. Och jag ska utsättas för granskning. Men precis som Katarina Hedström på radion påpekade har det blivit legitimt att kasta skit på mig - och jag tycker att gränsen nu är nådd. Wera Svensson säger mycket klokt och många värmande ord i sitt inlägg i GT.

Och som jag också sagt till media: det som tar mig värst är falskheten från de som smajlar framåt och sparkar bakåt. Och de som kallar sig vän, när de i själva verket bara är intresserade av att jag ska hjälpa dem; de som är vänliga och tillmötesgående när det gagnar dem själva. Jag har gått på några sådana minor av mycket smärtsamt slag under hösten och naturligtvis har det satt sina spår.

Jag vet nu i vilken ände jag ska börja att nysta och välja bort. Jag ska börja med de jobbigaste processerna i hopp om att jag sedan ska börja kunna hitta tillbaka till glädjen. Den är nödvändig för att få positiv energi. Jag vill för allt i världen inte bli bitter och gnällig.

Jag har ikväll också kunnat konstatera att det saknas massor av verifikationer för räkenskaperna för Gotland Chamber Music Festival. SAMTLIGA verifikationer var vad jag begärde att få in! De enda som presenterats är de som gäller resor, mat och logi. Av Strand Hotels faktura framgår att Roxy betalat drygt 20.000 för "no show" dvs för rum som varit beställda men där gästerna inte kommit. Det torde väl ändå vara en totalt onödig kostnad. Bortsett från att Roxy beställt cirka 300 måltider mera än vad som fanns i budget utan att vidta någon åtgärd, så finns det andra mat&dryckkostnader som är tveksamma: en separatfaktura på ett mingel (det måste kollas för vem det var!) och dessutom har 1,5 miljonersklubben blivit bjudna på vin av Staffan Scheja. Dessutom är det mig en gåta hur man kunnat acceptera och beställa måltidskostnader för Lilla Akademin som uttryckligen sade att de skulle stå för sina kostnader själva. Mot bakgrund av att inte allt underlag finns med, så finner jag det tveksamt om nämnden ska kunna fatta beslut på tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar