onsdag 20 januari 2010

Fem dagar på ön

Jag har nu varit hemma i fem dagar. På gott och på ont. Det är skönt att ha direktkontakt med "surret på sta'n", det finns många fantastiska människor. Helgen gick till att möta nära och kära, prata gamla Mallorcaminnen från 60-talet redan.

Jag är fortsatt tveksam till hur mycket jag ska engagera mig i domkyrkoförsamlingen. Höstens förtal bakom min rygg från några förtroendevalda, har gett själen djupa sår. Därför gav måndagens arbetsutskott väldigt blandade känslor. Däremot var tisdagens stiftsstyrelse positiv. Trots svåra ekonomiska framtidsutsikter så kändes det ändå att där vill alla jobba tillsammans i positiv anda.

Onsdagens referat i Gotlands Tidningar från tisdagens kultur-&fritidsnämnd, där jag inte deltog i behandlingen av Roxys underskott för Gotland Chamber Music Festival, ger mig däremot vatten på min kvarn när jag hävdar att den refererande journalisten primärt är ute efter att idka personförföljelse mot mig. Så upplevde även en politikerkollega i nämnden hennes frågor på presskonferensen. När man lyckas göra det till någonting suspekt att presidiet ibland utnyttjat familjeföretagets konferensrum för sina möten, då är det något sjukt i det hela. Vi är fyra personer som träffas i 30-45 minuter för att gå igenom nästkommande sammanträde. Vi tre politiker jobbar alla i Visby, förvaltningschefen bor i Visby, förvaltningen ligger 17-18 kilometer ut på landet - är det då bättre ur kommunekonomiskt och miljömässigt perspektiv att vi ska köra dit ut, förlänga den tid som ska ersättas med en timme + bilersättning? En barnunge begriper hur befängt det skulle vara.

Betr festivalen så välkomnar jag nämndens beslut att låta kommunrevisionen granska det hela. Det är helt klart att det som beslutades om nödvändiga avtal på ett möte den 3 mars 2009, (där jag inte deltog), aldrig har verkställts. Och den gruppen har aldrig återsamlats sedan dess. Roxy har beställt alla levererade tjänster, har tagit emot fakturor för detta och betalat dem utan knot. Vem har attesterat fakturorna, kan man undra? Roxys ordförande trumpetar ut att jag måste ta mitt ansvar - vilket ansvar har han själv tagit för uppföljning av planering och genomförande?

Jag har också varit föremål för onsdagsintervju i lokalradion. Har fått lite positiv feedback från folk som lyssnat, men ändå så tycker jag att jag till största delen fick försvara mig mot vad folk säger och vad folk tycker, dvs det som är negativt. Fast det är klart - jag fick ge min syn på saken.

Har också haft ett mycket konstruktivt och trivsamt möte om Bergmangårdarna. Hans Gude Gudesen är nu ägare och det är en hel del praktiska frågor som ska lösas.

Ska gå och lägga mig tidigt ikväll. Jag känner hur denna klappjakt på mig, fullständigt dränerar mig på kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar