söndag 20 mars 2011

Gotlands Turistförening, Gotland Promotion och Gotlands Tidningar

Jag har just kommit hem efter ett antal konstruktiva arbetsdagar för Hansan i Lübeck. Och det är verkligen att återvända till den lilla inskränkta världen, där Jantelagen och dess bärare sitter i högsätet. Förvisso visste jag att Magnus Wiman spytt galla i Radio Gotland och jag fick i fredags också på begäran artiklarna i Gotlands Tidningar (GT) på mejl, eftersom de inte publicerades i nätupplagan. Men att nu se krigsrubriken på förstastidan i fredagens GT gav det hela en ny dimension.

Jag blev kontaktad av GT's journalist i torsdags och fick förvisso bemöta Wimans kritik. Men inte ett ord om att han påstått att jag suttit 25 år i valberedningen. Men den "sanningen" får däremot Hans Klintbom tycka till om - och gör det dessutom. Jag har suttit i GTF's valberedning i ÅTTA år. Vald på ett år i taget. Och blivit omvald av årsmötet (valberedningen har naturligtvis inte själva lagt något förslag på detta).Vid ett tillfälle när jag inte var närvarande på årsmötet försökte Magnus Wiman kuppa bort mig genom att till årsmötespresidiet påstå att jag hade avsagt mig. Det tog mötesordförande upp som en sanning trots att det inte fanns någon som hört talas om detta. Jag blev uppringd innan det var dags att gå till beslut och årsmötet kunde därmed få reda på att detta inte var sant.

GTF har haft en aktiv valberedning. Samtliga ledamöter har lagt ner ett stort jobb med att efterhöra medlemmars synpunkter, att tala med styrelseledamöter m.m Vi har haft en god geografisk spridning. Det har lett till att vi haft anledning att framföra ett antal kritiska synpunkter till såväl turistchef som ordförande.

Magnus Wiman smutskastade Eva Werkelin i och för sig utan att nämna hennes namn vid GTF's extra årsmöte, men alla förstod vem han åsyftade. Eva är ett gott exempel på hur valberedningen nominerat en kandidat som sett behovet av en paraplyorgansiation för turismen men som varit kritisk till hur den fungerar - och varit beredd att försöka förändra. Hon gav upp. Tyvärr. Hon och några till som satt i styrelsen samtidigt ansåg det helt meningslöst att komma med kritik och att vilja förändra. Det föll inte i god jord.

Att påstå att valberedningen skulle ha större insyn och "makt" än själva styrelsen är så korkat att det faller på sin egen orimlighet. Magnus Wiman är ute efter en sak och det är att till varje pris smutskasta mig. Och det är inte första gången. Han personifierar de som smajlar framåt och sparkar bakåt, dvs de som gärna kastar skit på mig men som i nästa stund gärna ber om hjälp i någon fråga som gagnar dem.

Gotland Promotion är ett annat hatobjekt för Wiman. Och det är inte heller något nytt. Men Wiman har haft alla möjligheter att vara med från början och bygga upp det som blivit en väl fungerande säljorganisation. Det började när Silja Line och Gotlandsbolaget tillsammans bildade Destination Gotland AB (DG) och vann upphandlingen. DG bjöd in näringen till ett möte på Wimans Strand Hotel där de erbjöd ett brett boknings- och försäljningssamarbete, ett nätverk som kom att heta GoNet. Många ville vara med. Så ock Wiman. Men sedan började bekymren med att Silja Line inte levererade boknings- och telefonsystem. Intressenterna hoppade av en efter en. Naturlgitvis även Wiman. Men det var några tappra som stod kvar och utkämpade en helvetisk sommar, som fortsatte att samarbeta och som så småningom bestämde sig för att satsa på ett gemensamt bolag istället för ett nätverk. Och som i det beslutet var beredda att satsa ett 7-siffrigt belopp vardera i form av kontanter och arbetstid. Sedan GP börjat fungera väl och generera vinst, har Wiman på olika sätt ondgjort sig över bolaget och även skrivit en motion till GTF's årsmöte om att GTF borde se på möjligheten att erbjuda medlemmarna gemensam bokningsfunktion.

GP har idag mer än 100 leverantörer. Som av egen fri vilja vill göra sig bokningsbara via GP, däribland Wimans hotell. Man betalar en provision som ser olika ut beroende på typ av tjänst som man vill ha från GP. GP har Sveriges lägsta bokningsprovisioner. Om man inte vill betala dem och vara med i samarbetet så är det faktiskt bara att kliva av och sköta sin försäljning själv. Eller använda ett utländskt bolag som tar dubbelt så hög provision och inte lägger en enda krona på att marknadsföra Gotland. GP lägger en miljon på marknadsföring. Valet ligger hos varje leverantör själv. Och vad vi kan se är de nöjda med den försäljning som GP genererar. Alla har dessutom möjlighet att annonsera tillsammans med GP på fördelaktiga villkor. De som är aktiva i samarbetet får också det bästa utfallet.

Gotland är en fanstastisk ö men skulle vara ännu mer fantastiskt och framgångsrik om Jantelag och avundsjuka kastades överbord. När kommer den dagen?

1 kommentar:

  1. Tack för att du berättar din historia.
    Det är spännande att få andra perspektiv, och att få höra det direkt från den som det handlade om.

    Och ja, det är märkligt hur det kan låta så hätskt på ett plan (gärna i skrift) och sen möta med leenden i andra sammanhang.

    Alla blir liksom fast i en dans i ett kanske alltför begränsat sammanhang.

    SvaraRadera