lördag 2 april 2011

Full fart.....

Det har varit oerhört fartfyllt på sista tiden, arbetstimmarna har varit kreativa men för många.

Främst beror det på Europarådets intresse för Hansan och mitt ansvar för detta som vice ordförande för nätverket. Vår sakkunnige, Professor Graeme Evans, knuten till London Metropolis University har lagt fram en mycket intressant marknadsundersökning. Den visar att Hansestäderna vill fokusera på det gemensamma historiska kulturarvet och utveckla turismen. En enkät som drygt 60 städer i 11 länder besvarat ger ett tydligt besked om detta. Evans ser också att Hansan skulle fungera som utmärkt varumärke för samarbete i Östersjöregionen, både för att främja export för småföretagare (upp till 50 anställda handlar det om) och för turismen. Han ser det samarbete som jag initierat med Air Baltic som en mycket viktig komponent för turismutvecklingen. Flygbolagets intresse syns närmast genom ett reportage om Hansan i deras ombordtidning i form av en intervju med mig. Tack Gotlands Allehanda för hjälp med professionellt foto!

Jag gläder mig över att Region Gotland efter sju sorger nu aktivt är med i det exportprojekt som westfaliska staden Herford tagít initiativ till! Nu blir vår exportmognad belyst utifrån - och det är bara att tacka och ta emot. Länsstyrelsen finns också med och det ska bli spännande att följa fortsättningen. Totalt deltar 24 städer från 9 länder i projektet. Varje deltagare få ta med två företag. Det innebär att 48 företag från 9 länder knyter kontakt med varandra. Vilken möjlighet! Tänk om Gotland kunde ta på sig en liknande ledartröja för att utveckla Hansaturismen!! Om vi tog vara på de möjligheter vi har istället för att låta Jantelag dominera, skulle det kunna hända MASSOR!!

Inom ramen för detta ska jag främst forsätta att odla intresset från Europarådet så att Hansan blir "pilot" när de nu vill utveckla sina Cultural Routes och jag ska ömt vårda och utveckla intresset från EU-kommissionens Tourism Unit. Vi kommer att ha ett spännande presidiemöte i Hansan den 15 april för att förbereda en viktig diskussion med alla Hansestäder i Kaunas den 19-22 maj under Hansedagarna.

Det här arbetet har gjort att Lübeck mer än någonsin är att betrakta som min andra hemstad. Senast jag var där, förrförra veckan, så fick jag också möjlighet att träffa Nobelpristagaren i litteratur Herta Müller. Hon är rumänska till börden och är några år yngre än jag. När jag ännu var 19 år fick jag jobb som reseledare i Rumänien. Min mamma var INTE glad över att jag skulle jobba bakom järnridån. Men det år jag tillbringade där är den nyttigaste undervisning i livskunskap som jag fått. Ceaucescu härskade. Det hörde till vardagen att plocka mikrofoner ur väggarna. Skitsnygga killar, tyvärr i Securitate-uniform, flyttade in i rummet bredvid mitt och försökte bjuda ut mig. I Karpaterna var jag reseledare för den första svenska turism som sökte sig dit och vi bodde i en semesterby som tidigare tillhört rumänska kommunistpartiet.Jag hade värsting-bungalowen, där även Ceaucescu själv bott, med en av byns få telefoner, ett badrum stort som en halv fotbollsplan med guldkranar etc, officiella besök från Bukarest för att se hur svenskarna hade det hörde till vardagen osv osv. Nyttigt för en ung svenska med ett pass som gav frihet att resa vart som helst i världen at uppleva denna för medborgarna inlåsta och nedtystade vardag. De erfarenheterna bär jag med mig livet igenom. Jag lärde mig genom praktisk erfarenhet vad frihet begtyder vare sig det handlar om att uttrycka vad man vill eller resa vart man vill - kort sagt värdet av demokrati. Herta Müllers böcker belyser detta. Det var fantastiskt att höra henne, få prata med henne om det forna Rumänien utifrån våra olika utgångsperspektiv,; hon som inföding, jag som "gästarbetare" utifrån. Jag återvänder gärna till hennes böcker och hennes bild av det Rumänien som lärde mig så mycket om vilken förmån VI har som fått växa upp i ett fritt och demokratiskt land.

På hemmaplan så har det varit lite efterdyningar av Stadsmissionens förvärv av f.d. folktandvården på Gråbo för att där etablera en mötesplats. Vi är några eldsjälar som kämpat med den visionen i drygt två år, ända sedan det helt onödiga mordet på nyårsnatten 2008/2009. Stadsmissionen och Röda Korset har varit bärare. Polisen genom Johan Grenfors har varit ett ovärderlig stöd. Vi var nästan i mål med Alliansen uner förra mandaperioden. Vi såg till att vår tilltänkta Mötesplats inte fick bli ett slagträ i valkampanjen. Den nya majoriteten talade säkert femtio gånger om för oss hur viktigt vårt projekt var och att det skulle ordna sig. Men några konkreta förslag kom aldrig. Stadsmissionen var hela tiden tydlig med hur mycket det hela fick kosta inklusive upprustning. När det närmade sig beslut förblev mejl och brev obesvarade. Utan någon som helst kontakt fattade regionstyrelsen beslut den 27 januari om en försäljning som Stadsmissionen inte kunde acceptera. Därför var Röda Korset, Polisen och Stadsmissionen helt överens om att det därmed inte var möjligt att genomföra projektet. GEMENSAMT, inte ens mitt förslag, kallade vi därför till en presskonferens för att informera om detta. Det är därför helt oacceptabelt med det påhop som Håkan Ericsson nu två gånger har gjort på mig för att beskylla mig för att göra partipolitik av det hela. Håkan Ericsson har ingen aning om det arbete som bedrivits i två år för att möjliggöra en mötesplats på Gråbo. Han väljer att på ett simpelt sätt smutskasta mig. Åke Svensson har varit en god samtalspartner på slutvarvet - men initiativen har inte kommit från den socialdemokrati som lovade att storsatsa på Gråbo i valrörelsen. Knivhugg kan jag i viss mån stå ut med, men det Håkan Ericsson nu sett till att göra är att dränera mig på den energi jag haft och som gjort att jag på Stadsmissionens uppdrag lagt ner otroligt många ideella timmar för att komma dit vi är idag. Ett inlägg på Facebook från min dotter stärker mig i min uppfattning att inte lägga tid på sådant och sådana som dränerar mig på energi:

Surround yourself with people that makes you happy. Stay openminded and you will meet a lot of new friends that contribute to make your life amazing. The ones putting you in doubt, are the ones to leave behind.

Imorgon åker jag till Cypern för att förbereda sommarens satsning på "Varannan vatten" för ungdomar i den cypriotiska sommarnatten. Dessutom ska den skandinaviska fösamlingen där och Visby Domkyrkoförsamling bli vänförsamlingar. Väderrapporetn talar om en del regn - men metereologer har haft fel förr.... Från Cypern sedan direkt till Kiruna för den årliga kyrkoantikvariska konferensen. Den är viktig för oss i Visby Stift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar