tisdag 2 augusti 2011

Nattvandring på Cypern

Nu har två av tre omgångar Nattvandrare på Cypern kommit hem efter fullgjorda 14 nätter mitt ute i Ayia Napas hetaste nöjesdistrikt. Som positiva företrädare för Svenska Kyrkan! Jag har haft mycket intressanta samtal med dem. Samtal som manar till reflektion och utveckling inför framtiden.

Jag kan konstatera att såväl i Visby som i Ayia Napa blir kyrkans fasta plats i nöjeslivets centrum ett begrepp för festande svenska ungdomar. I Visby: Vi ses i kyrktältet; i Ayia Napa : Vi ses vid kyrkbänken. Alla de tusentals foton med telefonen som kamera, som nu har spritts lanet runt, är betydligt positivare reklam för oss som kyrka än de helsidesannonser Kyrkokansliet bekostar vart fjärde år när det är dags för kyrkoval. Att föräldrar i Sverige ringer ner till den svenska kyrkoherden på Cypern för att försäkra sig om att Svenska Kyrkan är på plats även i år, visar på ett förtroendekapital värt att förvalta och utveckla. Jag är glad att min envishet gjorde att vi klarade att etablera den här verksamheten förra året och att den i år har utvecklats ytterligare tack vare en mycket god dialog med kyrkoherdeparet Ulla och Björn Rydberg.

Om man jämför Visby och Ayia Napa så är en av de mest påtagliga skillnaderna polisens närvaro i Visby och deras frånvaro i Ayia Napa. Att regionen, polisen och kyrkan har ett gott samarbete i Visby, är oerhört betydelsefullt och har kraftfullt bidragit till en förbättrad sommarsituation. Här har vi något att förmedla och lära ut - men hur?

Kyrkans närvaro blev naturligtvis extra viktig då de fruktansvärda attentaten inträffade i Oslo. Det är minst lika många norska ungdomar som svenska som åker på partysemester till Ayia Napa. Många av dem hade vänner och bekanta som fallit offer för gärningsmannens vilda skjutande på Utöya. Då är det tråkigt att inte Norska Kyrkan har någon bemanning i Ayia Napa på sommaren. Likaväl som vi under resten av året samarbetar som Scandinavian Church borde vi också göra det under sommaren, på plats i nattlivets centrum.Det behovet är inte enbart relaterat till en galnings massaker.

Visby Stift är också Utlandskyrkans stift. Vår biskop är "hela världens biskop".... Visby Stift har därför genom sitt Internationella Råd två somrar i rad tagit ansvar för Nattvandringen i Ayia Napa, i ett gott och nära samarbete med den svenska församlingen på Cypern som samlat in medel för att bekosta boende m.m. Konceptet behövs sannolikt på fler platser där svenska ungdomar lever partyliv. Jag hoppas att det finns vilja och intresse att från kansliet i Uppsala diskutera en verksamhet som är relevant. En verksamhet där de som representerar Svenska Kyrkan i nattens stökiga timmar varje natt får höra:"att ni är här gör att jag vill fortsätta att vara medlem, jag hade annars tänkt att gå ur".

Detta är för mig, som medmänniska - och i ett formellt perspektiv som ordförande i Visby Stifts Internationella Råd, oerhört relevanta kyrkliga frågor som jag hoppas få möjlighet att diskutera i ett nationellt sammanhang. Att finnas där kyrkan behövs, det är att vara kyrka mitt i en tuff verklighet! Det är där kyrkan ska vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar